English catalogue entry
Follower of Donatello
Virgin and Child with five Angels
ca. 1460
Stucco
71 x 53 cm
Berlin, Staatliche Museen, Skulpturensammlung, Inv. SKS 58.
Lost since May 1945.
Provenance
Florence (1881); Berlin, Skulpturensammlung/Altes Museum (1881-1904); Berlin, Skulpturensammlung/Kaiser-Friedrich-Museum (1904-1939); Berlin, storage (1939-1945); whereabouts unknown (1945-present).
Acquisition
Bought in Florence in 1881.
Other versions
• Berlin, Staatliche Museen, Skulpturensammlung, Inv. SKS M 88. Terracotta, 22 x 15.5 cm.
• Paris, Musée Jacquemart-André, Inv. 1810. Marble, 68 x 50 cm.
Bibliography
Bode 1884
Wilhelm Bode, “Die italienischen Skulpturen der Renaissance in den Königlichen Museen zu Berlin. III”, Jahrbuch der Königlich preußischen Kunstsammlungen, V, 1884, pp. 33-35: workshop of Donatello.
Bode 1887
Wilhelm Bode, Italienische Bildhauer der Renaissance. Studien zur Geschichte der italienischen Plastik und Malerei auf Grund der Bildwerke und Gemälde in den Königl. Museen zu Berlin, Berlin, W. Speemann, 1887, pp. 38-40: school of Donatello.
Bode 1892-1905
Wilhelm Bode, Denkmäler der Renaissance-Sculptur Toscanas, Munich, Brückmann, 1892-1905, p. 54, pl. 179-180: after Donatello.
Bode 1907
Wilhelm Bode in Kaiser Friedrich-Museums-Verein zu Berlin. Bericht über das Geschäftsjahr 1906-1907, Berlin, H. S. Hermann, 1907, pp. 16-17: workshop of Donatello; derives from the marble in the Victoria and Albert Museum, London, Inv. 7624-1861; another version is in the Bardini collection in Florence.
Schottmüller 1913
Frida Schottmüller, Die italienischen und spanischen Bildwerke der Renaissance und des Barocks in Marmor, Ton, Holz und Stuck, Berlin, Georg Reimer, 1913, p. 22 cat. 46: school of Donatello, made after the Inv. SKS M 88.
Wulff 1922
Oskar Wulff, Donatello, Leipzig, E. A. Seemann, 1922, p. 14, fig. 34.
Maclagan and Longhurst 1932
Eric Maclagan and Margaret H. Longhurst, Catalogue of Italian Sculpture, London, Victoria and Albert Museum, 1932, p. 25: pupil of Donatello, perhaps derived from the small terracotta sketch in Berlin (Inv. SKS M 88).
Schottmüller 1933
Frida Schottmüller, Die italienischen und spanischen Bildwerke der Renaissance und des Barock. Erster Band. Die Bildwerke in Stein, Holz, Ton und Wachs, Zweite Auflage, Berlin and Leipzig, Walter de Gruyter & Co., 1933, pp. 14-15: follower of Donatello; Silvestro dell’Aquila?; traces of painting and gilding; derives from the Madonna dei Cordai in the Museo Bardini, Florence.
Middeldorf 1938
Ulrich Middeldorf, review of Schottmüller 1933, Rivista d’arte, XX, 1938 now in: idem, Raccolta di scritti that is Collected Writings. I. 1924-1938, Florence, SPES, 1979-80, p. 379: workshop of Donatello.
Goldscheider 1947
L. Goldscheider, Donatello, Paris, Phaidon, 1947, p. 39 fig. 119: school of Donatello.
“Verzeichnis…” 1953
“Verzeichnis der im Flakturm Friedrichshain verlorengangenen Bildwerke der Skulpturen-Abteilung”, Berliner Museen, new series, III, n° 1-2, 1953, p. 12: burnt in Berlin between 5 and 10 May 1945.
Pope-Hennessy 1964
John Pope-Hennessy, Catalogue of Italian Sculpture in the Victoria and Albert Museum, London, Her Majesty’s Stationary Office, 1964, I, pp. 80-82: workshop of Donatello.
La Moureyre-Gavoty 1975
Françoise de La Moureyre-Gavoty, Inventaire des collections publiques françaises. 19. Institut de France. Paris – Musée Jacquemart-André, Paris, Édition des Musées Nationaux, 1975, cat. 25: Florentine School, after Donatello; or possibly a forgery.
Neri Lusanna 1986
Enrica Neri Lusanna in Eadem and Lucia Faedo (eds.), Il museo Bardini a Firenze. Volume secondo: le sculture, Milan, Electa, 1986, p. 253: related to the Madonna dei Cordai in the Museo Bardini, Florence.
Avery 1991
Charles Avery, Donatello. Catalogo completo delle opere, Florence, Cantini, 1991, p. 65: related to the Madonna dei Cordai in the Museo Bardini
de