museum-digitalsmb
CTRL + Y
en
Gemäldegalerie Malerei Tafelmalerei [222]
https://id.smb.museum/digital-asset/5248200 (Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin CC BY-NC-SA)
Provenance/Rights: Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin / Jörg P. Anders (CC BY-NC-SA)
1 / 1 Previous<- Next->

Vertumnus und Pomona (Vertumnus and Pomona)

Contact Cite this page Data sheet (PDF) Calculate distance to your current location Archived versions Mark for comparison Graph view

Description

Die Baumnymphe Pomona wurde in Latium als Göttin der Obstgärten verehrt. Vertumnus, ein Gott der Vegetation und der Jahreszeiten, besaß die Fähigkeit, seine Gestalt zu wechseln. Er näherte sich Pomona in Gestalt eines alten Weibes. Im Garten stand eine Ulme, um deren Stamm sich ein Weinstock rankte. Die Alte deutete ihn als Symbol der ehelichen Vereinigung, pries Vertumnus als einzigen geeigneten Gatten und erzählte ihr verschiedene warnende Geschichten. Schließlich nahm Vertumnus seine wahre Gestalt an. Seine Schönheit schließlich bezwang Pomona, und sie willigte ein, seine Frau zu werden (Ovid, ]]Metarmorphosen[[). Francesco Melzi lernte in jungen Jahren Leonardo da Vinci kennen, begleitete ihn 1513 nach Rom und vor 1517 nach Frankreich an den Hof Franz I. Leonardo machte ihm zum Erben seines künstlerischen Nachlasses. Die Figur der Pomona ist abgeleitet von der Maria in Leonardo da Vincis Karton der Anna Selbdritt (London, Royal Academy).| Prestel-Museumsführer - Gemäldegalerie Berlin, 2017 SIGNATUR / INSCHRIFT: verloren :::::::::::::__ The tree-nymph Pomona was worshipped in Latium as the goddess of orchards. Vertumnus, a god of vegetation and the seasons, had the ability to change his shape. He approached Pomona in the form of an old woman. In her garden there was an elm tree with a vine growing around its trunk. The old woman interpreted this as a symbol of marital union. The old woman sang Vertumnus’s praises as the only possible spouse, and told her various cautionary tales. Finally, Vertumnus returned to his true form. His good looks ultimately won Pomona over, and she agreed to become his wife (Ovid, Metamorphoses). As a young man Francesco Melzi met Leonardo da Vinci. He went with him to Rome in 1513, to France and, sometime before 1517, to the court of François I. Leonardo left him his artistic estate. The figure of Pomona is derived from the Mary in Leonardo da Vinci’s cartoon of St. Anne (London, Royal Academy).| Prestel Museum Guides - Gemäldegalerie Berlin, 2017

Material/Technique

Pappelholz

Measurements

Bildmaß: 186 x 135,5 cm, Bildmaß (Höhe x Breite): 186 x 135.5 cm, Rahmenaußenmaß: 216 x 166 cm, Rahmenaußenmaß (Höhe x Breite): 216 x 166 cm

Gemäldegalerie

Object from: Gemäldegalerie

The Gemäldegalerie owns one of the world's most important collections of European painting from the 13th to the 18th century. The holdings include...

Contact the institution

[Last update: ]

Usage and citation

The material might be used freely (and even altered) if the attribution is given.